Burn out

letterlijk je opgebrand voelen

Sta je futloos en moe op, geen energie om je dag te starten. Voel je je leeg op het einde van je dag? Heb je emotionele momenten die je niet kan begrijpen en krijg je stress of paniek van sommige dagtaken of situaties? Het liefst wil je wegvluchten van alles, maar waar naar toe? Je zoekt die hopeloze RUST en kan niet meer genieten van kleine dingen.

Burn out is letterlijk je opgebrand voelen.

Herken je?

  • het gevoel hebben geleefd te worden
  • twijfelen aan jezelf
  • prikkelbaarheid
  • vermoeidheid

 

Wat is burnout?

Burnout betekent zoiets als opgebrand, uitgeblust en emotioneel uitgeput zijn en is een specifieke vorm van stress. De meest gedreven en vriendelijke mensen met een overdosis aan goede wil en energie zijn vatbaar. Het geloof en investeren in het bereiken van doelen en het helpen van anderen hierin geeft je energie. Door het moeilijk zoeken naar evenwicht brandt de energie op en slaat er vaak onzekerheid toe. Het is in de meeste gevallen het eindstadium van een jarenlange overbelasting op het werk. Een burnout wordt gekenmerkt door emotionele uitputting en een combinatie van lichamelijk symptomen. Je hebt minder of geen zelfvertrouwen meer en opeens gaat 'het licht uit'.

 

Bij wie komt burnout voor?

Burnout is niet iets voor mensen die niets aankunnen, integendeel! De meeste burn-outs komen voor bij plichtsbewuste mensen die altijd heel gemotiveerd en gedreven waren. Door hun perfectionistische neigingen en zich niet willen laten kennen hebben ze jaren hun hart en ziel in het werk gelegd. Uiteindelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze er te weinig voor terugkrijgen. Door die conclusie valt hun motivatie om te werken volledig weg.

Vandaag banen we ons allen een weg in een wereld die in voortdurende verandering staat, steeds opnieuw aanpassen aan een nieuwe omgeving, situaties, mensen en gevoelens. Hier gaan heel vaak mensen in de 'overlevingsfase' we doen dingen zonder we nog vragen waarom en of het goed voelt. Moeten we het doen en waarom doen we het?! Door een meer vervreemde maatschappij en minder verbindende communicatie met elkaar geraken we soms in een isolement. Blij zijn om op social media met elkaar te communiceren of hunkerend te hinkelen naar virtuele aandacht maakt dat verbindende en (h)echte communicatie verloren gaat. Het delen van gevoelens met anderen is moeilijk en neemt men vaak als taboe en wie zal er luisteren? Zolang je zelf geen evenwicht kan vinden tussen je eigen lichaam en geest, je onderbewuste gevoelens gaat negeren ben je niet in verbinding met jezelf.

Het leren leven en continu aandacht houden voor je gevoelens en te luisteren naar jezelf is noodzakelijk en kan je zien als hoofdingredient om je goed te voelen. Jij bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je gevoelens en gedachten. Draai het nu eens om, wanneer je in angst leeft en hier heftig op gaat reageren laat je lichaam en geest dit ook toe, jij laat het toe en niet de situatie. Het kan dus ook andersom dat jij jezelf gaat sturen vanuit positiviteit en je grenzen doet verleggen. Je tekent als het ware je eigen toekomst en gevoelens in de ruimste zin van het woord. Ik leer je hoe je dit aanpakt en hier in kunt groeien. Lijkt moeilijk? Het idee 'moeilijk' neemt je al weg van de kans het te doen.

 

Hoe help ik je?

Samen gaan we op zoek naar de oorzaken van je burn out. De energievreters, angsten enz… We gaan aan de slag met als doel harmonie tussen lichaam en geest dit zorgt voor kracht, voldoening, optimisme en nieuwe boost in energie.

Ik leer je om de zaken of situaties anders te bekijken, en vooral naar je lichaam te luisteren, dit door ademhalingsoefeningen, relaxatie oefeningen en meditatie.

Het is belangrijk je lichaam en gevoelens onder controle te krijgen door ze zelf te sturen. Je Ieert de oorzaken van de klachten kennen. We hebben aandacht voor herstel, 'tot rust te komen', hoe we hieraan werken is afhankelijk van persoon tot persoon. We gaan samen aan de slag om terug je energie te krijgen, dit op een positieve en realistische manier. We herstellen harmonie tussen lichaam en geest, onder meer door luisteren en werken met je onderbewust zijn. Je bent in burn out geraakt dan kan je er ook UIT!

Het kan op vele manieren en jij geeft aan wat goed voelt. De focus hier, is opnieuw je energie opbouwen en leren tot rust kunnen komen. Door vragen en zelfreflectie werken we samen aan een realistisch en positief zelfbeeld. Dit start diep van binnen en hier leer je dit op te nemen als identiteit. Je leert als het ware anders te denken binnen een nieuw plan. Hier komt stap voor stap de zin terug om evenwichtig en gedreven een tevredenheid te creëeren tussen je persoonlijk en professioneel leven.

Je leert eigen valkuilen die we allemaal hebben te begrijpen en hier mee om te gaan, controle te krijgen. Je leert dus in harmonie te leven met je geest, gevoelens, onderbewustzijn' en lichaam. Ik toon je uit negatieve gevoelens en situaties ook het positieve te onthouden. Het is als het ware leren kleuren met je vingers. Kleur je dag en geef kleur aan je situatie vanuit jezelf. Zo maak je jezelf krachtig om terug te genieten van het mooie leven.

 

3 Belangrijke oorzaken van burn out.

1) Relaties: Twijfelen, monogamie, kinderen, relatiedoelstellingen, coming out, ik ben tevreden met wie ik ben, faalangst (sociale faalangst), mijn ideale partner? Waarom val ik op de verkeerde, omgaan met de huidige situatie 'hoe geraak ik hier uit?' hoe geef ik m'n relatie een nieuwe boost?

2) Loopbaan: Waarom doe ik dit werk? Ik ben niet gelukkig in m'n job of bedrijf, wat zijn nu m'n talenten 'wat kan ik' Anderen hebben altijd een betere job en meer geld. Wat met mijn vrije tijd? Zou ik zelfstandig worden? Ik ga vrijwilliger worden, Ik wil de wereld ontdekken

3) Zingeving: Bewandel ik nu de juiste weg? Is dit het nu? Waar bevindt zich het evenwicht tussen de zin in het leven en mijn loopbaan? Wat is mijn bestaan? Hoe vind ik mijn geluk en weg in het leven.

 

Burn out

Met natuurlijke gevolgen waar je onderbewuste in weerstand komt en je gaat vertellen-signalen geven door:

  • slecht slapen
  • geen energie, lusteloos
  • snel ziek, minder weerstand
  • pijn, hoofd, spierpijnen & verkramping
  • verteringsproblemen
  • misselijkheid, maagpijn en maagzuur
  • darmproblemen
  • vergeetachtig en concentratiestoornissen
  • moeilijk onderscheiden van hoofdzaak- bijzaak
  • verstrooidheid, piekeren en prikkelbaar
  • Emotie niet onder controle, snel boos, ontroerd, blij of verdrietig
  • Weinig geduld voor anderen, lichtgeraakt, woede
  • Zelfvertrouwen, pessimisme
  • Angst, onrust en hyperventileren
  • Achterdochtig en verveling
  • Teveel werken en te lange dagen (verstoppen, camoufleren)
  • Minder motivatie
  • Geen aandacht voor sociaal contact of vrije tijd (isolement)
  • Creativiteits vermindering
  • Mogelijk verbale en fysieke agressie
  • Cynisme

Een bezoek aan je huisarts is een noodzaak bij herkenning van dit gedrag!

 

Realife

Contacteer ons

Realife bvba
Antwerpen (BE)
Telefoon: +32 (0)479 59 95 73
Stuur ons een e-mail

Of volg ons op sociale media

  • Facebook